Hop til hovedindholdet

Neuroguide logo

Systematisk Begrebsindlæring juni 2021 - ONLINE DELTAGELSE


Dato og tid

Tirsdag d. 8. juni 2021 kl. 09:30 til torsdag d. 10. juni 2021 kl. 16:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 14. maj 2021 kl. 19:00

Sted

Webinar - hjemme hos dig selv, Knarrebjergvej 9, 5762 Vester Skerninge Webinar - hjemme hos dig selv
Knarrebjergvej 9
5762 Vester Skerninge

Systematisk Begrebsindlæring juni 2021 - ONLINE DELTAGELSE


Arrangementsbeskrivelse

KURSUS I SYSTEMATISK BEGREBSUNDERVISNING

-Systematisk udvikling af børn og unges begrebsapparat som fundament for kognitiv udvikling og læring

Illustrationer gengivet med
tilladelse fra Hansen & Morgan (2019)
Originale materialer kan findes på

www.sctresource.com

frontpageVores sprog og begreber spiller en væsentlig rolle for vores kognitive processer – opmærksomhed, tænkning, læring og kommunikation. Det er derfor afgørende understøtte børns udvikling af et godt begrebsapparat og begrebssystemer som understøttende redskab for deres kognitive processer. Vi er stolte over at kunne tilbyde dette kursus i Systematic Concept Teaching (SCT), som både formidler metoder og materialer til systematisk at undervise og træne børns grundlæggende begrebssystemer. Metoden er nyudviklet af Andreas Hansen og Kelly Morgan og bygger på Magne Nyborgs grundlæggende arbejde og forskning i begrebsundervisning. Med SCT er der udviklet et omfattende, praktisk og solidt materiale, til at arbejde med børn fra børnehaveklasse-alderen og opefter. Kurset afholdes 28.-30. september 2020. Lærer gennem hele kurset er Andreas Hansen, medforfatter til SCT og en erfaren praktiker og underviser i SCT. Kurset omfatter fuld adgang til den digitale bog " Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching " og det medfølgende omfattende undervisningsmateriale.

Introduktion og baggrund

Vi har gennem mange år vidst at begrebsmæssig viden og forståelse er afgørende for kognitiv udvikling og læring - ikke kun i forhold til kommunikative færdigheder, men i lige så høj grad som redskab til systematisk og fokuseret at indsamle oplysninger om verden, sammenligne og organisere det vi opfatter, og som et fundament for logisk tænkning og læring. På trods af denne viden har vi manglet systematiske, effektive og velunderbyggede metoder til udvikling, træning og undervisning af begrebssystemer og begrebsapparat, som er praktisk anvendelige for lærere, forældre og andre fagfolk. Med udgangspunkt i Magne Nyborgs arbejde introducerer det nyudviklede SCT-undervisningsmateriale en sådan vej til undervisning af de basale begrebssystemer, som alle børn skal tilegne sig. Tilgangen er baseret på en velunderbygget didaktisk tilgang og understøtter dybdelæring.

Kursusindhold

Dette grundkursus i Systematic Concept Teaching vil give en grundig introduktion til hvad SCT-materialet og -tilgangen indeholder, hvorfor den er relevant og hvordan man kan arbejde med begrebsindlæring i praksis. Herunder vil deltagerne blive introduceret til den underliggende teoretiske læringsforståelse – PSI-modellen (Person-Situation-Interaktion), som indeholder de centrale aspekter af Nyborgs teori om undervisning og læring. Kurset vil fokusere på følgende hovedpunkter:

  • Overblik over de grundlæggende begrebssystemer - kaldet Basic Conceptual Systems (BCSS) og deres relaterede grundlæggende begreber
  • Forskellige typer symbolske repræsentationer og begrebskategorier i SCT – herunder tal, ord og andre symboler og forskellene mellem dem
  • Analytisk kodning (en central kognitiv proces for tænkning og abstraktion) ved hjælp af Basic Conceptual Systems (BCSs) - og relationen mellem BCSs og mere akademiske og abstrakte begreber
  • Læringsmodellen for Systematisk Begrebs-Undervisning - med gruppeøvelser som introducerer til lektioner i de grundlæggende principper
  • Hvordan man kan arbejde forskningsbaseret og erfaringsbaseret med SCT
  • Træning af færdigheder i brugen af tilgang og -materiale
  • Opsamling og kommentarer ved kursets afslutning

example task

Kursusmaterialer

Inkluderet i kursuspakken vil være en digital kopi af bogen af Hansen & Morgan's (2019): " Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching" og det omfattende digitale materiale til undervisning, assessment og brug af SCT. Der vil løbende gennem kurset blive henvist til bog og materialer. En introduktion til materialer og købsmuligheder kan findes på www.sctresource.com.

PRAKTISK INFORMATION

Datoer
Kurset afholdes 28.-30. september 2020. Første dag er undervisning fra kl. 9.30-16.30 og de øvrige dage fra 9-16 (alle tidspunkter er angivet i dansk tid). Detaljeret kursusprogram vil blive tilsendt i god tid inden kurset.

map of denmarkKursussted og -form

Kurset afholdes fysisk i København og som online deltager får man videoadgang til kurset i realtid. Det anbefales som udgangspunkt at man tilmelder sig kurset med fysisk deltagelse (via dette link: https://neuroguide.nemtilmeld.dk/15/), da der kurset tilrettelægges med primært fokus på de fysisk tilstedeværende deltagere. Der kan derfor heller ikke som online-deltager forventes fuldt udbytte af øvelser, gruppediskussioner og lignende. Muligheden for online deltagelse tilbydes på baggrund af den særlige pandemi-situation, for at imødekomme behov for at undgå smitterisiko eller for deltagere som på grund af praktiske forhold ikke har mulighed for at deltage fysisk. 

Online-deltagere får fuld digital adgang til det omfattende digitale træningsmateriale og øvrige artikler og skriftlige materialer som deltagerne vil få adgang til forud for kurset.

Teknisk platform og forudsætninger for online deltagelse
Online deltagelse sker via platformen Zoom Meeting. Det er en forudsætning for udbytte at man velfungerende webkamera og mikrofonløsning og deltager via computer. Hvis du er i tvivl om din hardware er kompatibel med og opsat til Zoom Meeting, kan du afprøve det her: https://zoom.us/test

Derudover kræver det en god og stabil internetforbindelse. Som tommefingerregel kræves minimum 4-5 Mb i upload- og 6-8 Mb download-hastighed for at have en god stabil forbindelse. Check evt. din internethastighed her: www.speedtest.net

Kursusarrangør kan ikke gøres ansvarlig for manglende udbytte pga. tekniske problemer.

Kursussprog

Kurset er internationalt og al undervisning foregår på let forståeligt engelsk.

Pris

Kursusprisen for online deltagelse er 6000 kr. For danske deltagere vil der blive tilføjet moms (25 %). Kursusprisen inkluderer:

  • Adgang til digital undervisning i realtid på kursusdagene
  • Mulighed for deltagelse i opfølgende 3-timers webinar
  • Bogen "Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching"
  • Adgang til omfattende online digitalt undervisningsmateriale


Tilmelding og yderligere information

Tilmelding til online deltagelse kan ske her: https://neuroguide.nemtilmeld.dk/21/
Tilmelding til fysisk deltagelse på kurset kan ske her: https://neuroguide.nemtilmeld.dk/15/ Ved yderligere spørgsmål om kurset, er du velkommen til at skrive til kursusarrangør Neuroguide.dk, psykolog Jens Wilbrandt, mail: kursus@neuroguide.dk eller ringe på telefonnr. 22 32 44 01. Bemærk venligst, at du først er sikret en plads på kurset efter betaling og modtaget bekræftelse af tilmelding og betaling. Der tages forbehold for aflysning af kurset ved få deltagere, sygdom mm. Sidste tilmeldingsfrist er den 15. August 2020. Efter denne dato bedes du kontakte os og spørge, om det stadig er muligt at tilmelde dig kurset.

 Deltagerforudsætninger

Kurset henvender sig primært til lærere, pædagogiske konsulenter, psykologer, tale- og sprogterapeuter og andre fagfolk, der arbejder med at støtte børns og unges kognitive og kommunikative viden og færdigheder. Forældre med forudgående viden om undervisning og kognitiv træning er velkomne til at tilmelde sig kurset.

Læringsmål og -udbytte

  1. At gøre deltagerne fortrolige med Nyborgs grundliggende modeller for pædagogisk tænkning, planlægning og praksis, som udgør fundament for Systematic Concept Teaching (SCT)
  2. At udvikle indsigt i vigtighed og betydning af grundlæggende begrebssystemer (Basic Conceptual Systems - BCSs) og relaterede grundlæggende begreber. At forstå hvordan disse begrebssystemer danner grundlag for analytisk kodning (AC) som fundament for at lære mere kompleks viden og færdigheder på stadigt højere niveauer
  3. At lære hvordan SCT kan styrke mental organisering af viden og erfaringer med positiv indvirkning på hukommelsesfunktioner, perception, tænkning, læring og problemløsning
  4. At lære hvordan man bruger SCT på en forskningsrelateret og erfaringsbaseret måde
  5. At styrke deltagernes forståelse af, hvordan SCT kan anvendes i såvel et forebyggende perspektiv, i specialundervisning som en afhjælpende indsats ved identificerede udviklings-/indlærings-problemer, samt som et redskab i både specialundervisning og almen undervisning
  6. At formidle viden til deltagerne om tilgængelig litteratur og undervisningsmaterialer, der er udviklet i tilknytning til SCT-tilgangen, med vægt på præsentation af Hansen & Morgans (2019) bog om intelligent og effektiv læring og tilgængelige materialer på den tilknyttede webside (www.sctresourse.com), der indeholder et stort antal supplerende materialer til SCT

 

Kurset er et introduktionskursus. Hvis du vil have intensiv træning og udførlig viden og færdigheder om SCT i teori og praksis, herunder hvordan man anvender BCSs og Analytic Coding til at undervise i læsning, skrivning, matematik og andre skolefag og færdigheder af forskellig art, henvises du til yderligere dybdegående kursusmoduler.

Kursusarrangør og underviser

Andreas Hansen

Gennemgående underviser på hele kurset

Andreas Hansen er gennemgående underviser på hele kurset. Han har en ph.d.-grad, hvor han har fokuseret på emner i relation til Systematic Concept Teaching og har samarbejdet med Magne Nyborg og hans kone Ragnhild Hope Nyborg. Aktuelt arbejder han som privat konsulent og er ofte engageret af Det Arktiske Universitet i Norge, Campus Harstad, til at varetage kurser på kandidatniveau i specialundervisning, herunder kurser i systematisk konceptbegrebs-undervisning.
Andreas har tidligere arbejdet som lærer og i mange år som pædagogisk psykolog i uddannelsespsykologiske tjenester. Senest har han virket inden for den nationale enhed for specialrådgivning i Nordnorge. Han har omfattende erfaring med en række forskellige projekter om SCT for børn med og uden indlæringsproblemer. Han har deltaget i flere europæiske udviklingsprojekter om læring, specialundervisning og inkluderende uddannelse. Desuden har han deltaget i et langsigtet projekt om SCT i Seattle sammen med Kelly Morgan, som er medforfatter til deres nyligt udgivne bog og undervisningsmateriale om SCT.
Andreas har skrevet flere artikler, hæfter og bøger primært om Systematic Concept Teaching gennem årene, men mest på norsk; f.eks. om SCT som en forebyggende foranstaltning, SCT i forbindelse med sprogproblemer i forbindelse med læse- og skriveproblemer, herunder ordblindhed, problemer med matematik osv.


Se mere på: www.sctressource.com

Kursusarrangør og -udbyderJens

Kurset afholdes og ledes af Neuroguide.dk v/psykolog Jens Wilbrandt. Jens Wilbrandt har mangeårig erfaring indenfor det specialpædagogiske område og er certificeret i både LPAD, DAYC, IE samt CAP. Han er eksponent for en udviklingsorienteret pædagogisk-psykologisk tilgang og har mangeårig erfaring som formidler, foredrags- og kursusunderviser indenfor det neuropsykologiske, neuropædagogiske og pædagogisk-psykologisk område. Udover varetagelse af en lang række kompetenceudviklings-opgaver i forhold til fagfolk, så arbejder han med dynamisk assessment og kognitiv træning i forhold til børn og unge med omfattende indlærings- og udviklingsproblematikker, både i forhold til uddannelses-, bo- og hjemmetræningsområdet.


Se mere på: www.neuroguide.dk og www.mle.dk