Hop til hovedindholdet

Neuroguide logo

Systematisk Begrebsindlæring juni 2021


Dato og tid

Tirsdag d. 8. juni 2021 kl. 09:30 til torsdag d. 10. juni 2021 kl. 16:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 14. maj 2021 kl. 19:00

Sted

Cabinn Metro Kursuslokaler (i Apartment-afdeling), Arne Jacobsens Allé 2, 2300 København S Cabinn Metro Kursuslokaler (i Apartment-afdeling)
Arne Jacobsens Allé 2
2300 København S

Systematisk Begrebsindlæring juni 2021


Arrangementsbeskrivelse

KURSUS I SYSTEMATISK BEGREBSUNDERVISNING

-Systematisk udvikling af børn og unges begrebsapparat som fundament for kognitiv udvikling og læring

Illustrationer gengivet med
tilladelse fra Hansen & Morgan (2019)
Originale materialer kan findes på

www.sctresource.com

 DOWNLOAD DEN FULDE KURSUSBESKRIVELSE HER

FOR ONLINE DELTAGELSE - SE SÆRSKILT KURSUSBESKRIVELSE HER

frontpageVores sprog og begreber spiller en væsentlig rolle for vores kognitive processer – opmærksomhed, tænkning, læring og kommunikation. Det er derfor afgørende understøtte børns udvikling af et godt begrebsapparat og begrebssystemer som understøttende redskab for deres kognitive processer. Vi er stolte over at kunne tilbyde dette kursus i Systematic Concept Teaching (SCT), som både formidler metoder og materialer til systematisk at undervise og træne børns grundlæggende begrebssystemer. Metoden er nyudviklet af Andreas Hansen og Kelly Morgan og bygger på Magne Nyborgs grundlæggende arbejde og forskning i begrebsundervisning. Med SCT er der udviklet et omfattende, praktisk og solidt materiale, til at arbejde med børn fra børnehaveklasse-alderen og opefter. Kurset afholdes 28.-30. september 2020. Lærer gennem hele kurset er Andreas Hansen, medforfatter til SCT og en erfaren praktiker og underviser i SCT. Kurset omfatter fuld adgang til den digitale bog " Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching " og det medfølgende omfattende undervisningsmateriale.

Introduktion og baggrund

Vi har gennem mange år vidst at begrebsmæssig viden og forståelse er afgørende for kognitiv udvikling og læring - ikke kun i forhold til kommunikative færdigheder, men i lige så høj grad som redskab til systematisk og fokuseret at indsamle oplysninger om verden, sammenligne og organisere det vi opfatter, og som et fundament for logisk tænkning og læring. På trods af denne viden har vi manglet systematiske, effektive og velunderbyggede metoder til udvikling, træning og undervisning af begrebssystemer og begrebsapparat, som er praktisk anvendelige for lærere, forældre og andre fagfolk. Med udgangspunkt i Magne Nyborgs arbejde introducerer det nyudviklede SCT-undervisningsmateriale en sådan vej til undervisning af de basale begrebssystemer, som alle børn skal tilegne sig. Tilgangen er baseret på en velunderbygget didaktisk tilgang og understøtter dybdelæring.

Kursusindhold

Dette grundkursus i Systematic Concept Teaching vil give en grundig introduktion til hvad SCT-materialet og -tilgangen indeholder, hvorfor den er relevant og hvordan man kan arbejde med begrebsindlæring i praksis. Herunder vil deltagerne blive introduceret til den underliggende teoretiske læringsforståelse – PSI-modellen (Person-Situation-Interaktion), som indeholder de centrale aspekter af Nyborgs teori om undervisning og læring. Kurset vil fokusere på følgende hovedpunkter:

  • Overblik over de grundlæggende begrebssystemer - kaldet Basic Conceptual Systems (BCSS) og deres relaterede grundlæggende begreber
  • Forskellige typer symbolske repræsentationer og begrebskategorier i SCT – herunder tal, ord og andre symboler og forskellene mellem dem
  • Analytisk kodning (en central kognitiv proces for tænkning og abstraktion) ved hjælp af Basic Conceptual Systems (BCSs) - og relationen mellem BCSs og mere akademiske og abstrakte begreber
  • Læringsmodellen for Systematisk Begrebs-Undervisning - med gruppeøvelser som introducerer til lektioner i de grundlæggende principper
  • Hvordan man kan arbejde forskningsbaseret og erfaringsbaseret med SCT
  • Træning af færdigheder i brugen af tilgang og -materiale
  • Opsamling og kommentarer ved kursets afslutning

example task

Kursusmaterialer

Inkluderet i kursuspakken vil være en digital kopi af bogen af Hansen & Morgan's (2019): " Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching" og det omfattende digitale materiale til undervisning, assessment og brug af SCT. Der vil løbende gennem kurset blive henvist til bog og materialer. En introduktion til materialer og købsmuligheder kan findes på www.sctresource.com.

PRAKTISK INFORMATION

Datoer
Kurset afholdes 28.-30. september 2020. Første dag er undervisning fra kl. 9.30-16.30 og de øvrige dage fra 9-16. Der er morgenmad fra ½ time før kursets start. Detaljeret kursusprogram vil blive tilsendt i god tid inden kurset.

map of denmarkKursussted

Kurset afholdes centralt i København med lettilgængelig offentlig transport fra både Hovedbanegård og lufthavn på et professionelt kursussted: Danhostel Copenhagen Amager, Vejlands Allé 200, 2300 København S (https://goo.gl/maps/XsM8pLv5MznpAgCL9)

Kursusformda webside3

Kurset afholdes som eksternat. Kurset forløber som en vekselvirkning mellem oplæg, øvelser, video-eksempler og diskussion. Kurset indebærer læsning af en række tilsendte artikler og skriftlige materialer som deltagerne vil få adgang til forud for kurset.

Kursussprog

Kurset er internationalt og al undervisning foregår på let forståeligt engelsk med mulighed for at få støtte til forståelsesspørgsmål på dansk.

Pris

Kursusprisen er 7500 kr. For danske deltagere vil der blive tilføjet moms (25 %). Kursusprisen inkluderer:

  • Undervisning
  • Bogen "Intelligent and Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching"
  • Adgang til omfattende online digitalt undervisningsmateriale
  • Morgenmad, frokost, te og kaffe i løbet af dagen

Kursusprisen inkluderer ikke indkvartering.

Online deltagelse
På baggrund af den særlige pandemi-situation tilbydes mulighed for at deltage i kurset online. Dette sker for at imødekomme behov for at undgå smitterisiko eller for deltagere som på grund af praktiske forhold ikke har mulighed for at deltage fysisk. Bemærk at der gælder særlige forhold for online deltagelse. Se mere om dette og tilmeld dig her: https://neuroguide.nemtilmeld.dk/21/

Tilmelding og yderligere information

Tilmelding kan ske online via dette link: https://neuroguide.nemtilmeld.dk/15/ eller ved at skrive en mail til kursusarrangør: Neuroguide.dk, psykolog Jens Wilbrandt, mail: kursus@neuroguide.dk . Herefter fremsendes faktura til betaling. Ved yderligere spørgsmål om kurset, er du velkommen til at skrive eller ringe på telefonnr. 22 32 44 01. Bemærk venligst, at du først er sikret en plads på kurset efter betaling og modtaget bekræftelse af tilmelding og betaling. Der tages forbehold for aflysning af kurset ved få deltagere, sygdom mm. Sidste tilmeldingsfrist er den 15. August 2020. Efter denne dato bedes du kontakte os og spørge, om det stadig er muligt at tilmelde dig kurset.

 Deltagerforudsætninger

Kurset henvender sig primært til lærere, pædagogiske konsulenter, psykologer, tale- og sprogterapeuter og andre fagfolk, der arbejder med at støtte børns og unges kognitive og kommunikative viden og færdigheder. Forældre med forudgående viden om undervisning og kognitiv træning er velkomne til at tilmelde sig kurset.

Læringsmål og -udbytte

  1. At gøre deltagerne fortrolige med Nyborgs grundliggende modeller for pædagogisk tænkning, planlægning og praksis, som udgør fundament for Systematic Concept Teaching (SCT)
  2. At udvikle indsigt i vigtighed og betydning af grundlæggende begrebssystemer (Basic Conceptual Systems - BCSs) og relaterede grundlæggende begreber. At forstå hvordan disse begrebssystemer danner grundlag for analytisk kodning (AC) som fundament for at lære mere kompleks viden og færdigheder på stadigt højere niveauer
  3. At lære hvordan SCT kan styrke mental organisering af viden og erfaringer med positiv indvirkning på hukommelsesfunktioner, perception, tænkning, læring og problemløsning
  4. At lære hvordan man bruger SCT på en forskningsrelateret og erfaringsbaseret måde
  5. At styrke deltagernes forståelse af, hvordan SCT kan anvendes i såvel et forebyggende perspektiv, i specialundervisning som en afhjælpende indsats ved identificerede udviklings-/indlærings-problemer, samt som et redskab i både specialundervisning og almen undervisning
  6. At formidle viden til deltagerne om tilgængelig litteratur og undervisningsmaterialer, der er udviklet i tilknytning til SCT-tilgangen, med vægt på præsentation af Hansen & Morgans (2019) bog om intelligent og effektiv læring og tilgængelige materialer på den tilknyttede webside (www.sctresourse.com), der indeholder et stort antal supplerende materialer til SCT

 

Kurset er et introduktionskursus. Hvis du vil have intensiv træning og udførlig viden og færdigheder om SCT i teori og praksis, herunder hvordan man anvender BCSs og Analytic Coding til at undervise i læsning, skrivning, matematik og andre skolefag og færdigheder af forskellig art, henvises du til yderligere dybdegående kursusmoduler.

Kursusarrangør og underviser

Andreas Hansen

Gennemgående underviser på hele kurset

Andreas Hansen er gennemgående underviser på hele kurset. Han har en ph.d.-grad, hvor han har fokuseret på emner i relation til Systematic Concept Teaching og har samarbejdet med Magne Nyborg og hans kone Ragnhild Hope Nyborg. Aktuelt arbejder han som privat konsulent og er ofte engageret af Det Arktiske Universitet i Norge, Campus Harstad, til at varetage kurser på kandidatniveau i specialundervisning, herunder kurser i systematisk konceptbegrebs-undervisning.
Andreas har tidligere arbejdet som lærer og i mange år som pædagogisk psykolog i uddannelsespsykologiske tjenester. Senest har han virket inden for den nationale enhed for specialrådgivning i Nordnorge. Han har omfattende erfaring med en række forskellige projekter om SCT for børn med og uden indlæringsproblemer. Han har deltaget i flere europæiske udviklingsprojekter om læring, specialundervisning og inkluderende uddannelse. Desuden har han deltaget i et langsigtet projekt om SCT i Seattle sammen med Kelly Morgan, som er medforfatter til deres nyligt udgivne bog og undervisningsmateriale om SCT.
Andreas har skrevet flere artikler, hæfter og bøger primært om Systematic Concept Teaching gennem årene, men mest på norsk; f.eks. om SCT som en forebyggende foranstaltning, SCT i forbindelse med sprogproblemer i forbindelse med læse- og skriveproblemer, herunder ordblindhed, problemer med matematik osv.


Se mere på: www.sctressource.com

Kursusarrangør og -udbyderJens

Kurset afholdes og ledes af Neuroguide.dk v/psykolog Jens Wilbrandt. Jens Wilbrandt har mangeårig erfaring indenfor det specialpædagogiske område og er certificeret i både LPAD, DAYC, IE samt CAP. Han er eksponent for en udviklingsorienteret pædagogisk-psykologisk tilgang og har mangeårig erfaring som formidler, foredrags- og kursusunderviser indenfor det neuropsykologiske, neuropædagogiske og pædagogisk-psykologisk område. Udover varetagelse af en lang række kompetenceudviklings-opgaver i forhold til fagfolk, så arbejder han med dynamisk assessment og kognitiv træning i forhold til børn og unge med omfattende indlærings- og udviklingsproblematikker, både i forhold til uddannelses-, bo- og hjemmetræningsområdet.


Se mere på: www.neuroguide.dk og www.mle.dk

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >