Indlæser
Dynamisk assessment - Grundkursus
Dato og tid
Torsdag d. 9. januar 2025 kl. 09:30 til fredag d. 10. januar 2025 kl. 15:00
Tilmeldingsfrist
Torsdag d. 5. december 2024 kl. 12:00
Sted
Svendborg Svendborg
Dynamisk assessment - Grundkursus
Lær hvad dynamisk assessment er og hvordan det kan styrke afdækning af børn og unges færdigheder og læringspotentiale
Om kurset
Kurset giver en solid grundforståelse af dynamisk assessment. Kurset er især for dig som arbejder med afdækning, undersøgelse, rådgivning af børn og med indlærings-, udviklings- og adfærdsproblematikker.
Underviser på kurset er autoriseret psykolog Jens Wilbrandt, med mangeårig erfaring som både praktiker og underviser i dynamisk assessment.
På kurset vil du få:
- Viden om det teoretiske og historiske grundlag for dynamisk assessment
- Forståelse af forskellene mellem dynamisk assessment og andre assesment-metoder
- Forståelse af hvornår dynamisk assessment er et relevant redskab
- Indblik i hvilke informationer om barnet som vi kan opnå gennem dynamisk assessment
- Viden om grundlæggende kognitive færdigheder og hvordan de kan aktiveres og styrkes gennem samspil og kommunikation
- Indsigt i Den Kognitive Færdighedsmodel – et redskab til at forstå børns kognitive færdigheder
- Inspiration til hvordan du kan udvide din praksis, så du opnår en dybere forståelse for børn og unges udfordringer og viden om deres udviklingspotentialer
Om dynamisk assessment (forkortet DA)
Dynamisk assessment er en testmetode og -tilgang som fokuserer på at afdække børn og unges læringsprocesser og potentiale for kognitiv udvikling.
Tilgangen bygger blandt andet på de kognitive udviklingspsykologers Vygotsky og Feuerstein’s arbejder, og udgør et værdifuldt supplement til andre assessmentmetoder (normreferende testning, spørgeskemaer, observation, interview).
Dynamisk assessment er relevant i pædagogisk-psykologiske rådgivningssammenhænge både indenfor normalområdet og specialområdet. Metoden har særlig relevans i forhold til børn og unge der har indlærings-, udviklings- eller adfærdsproblematikker.
Målgruppe
Kurset retter sig bredt mod psykologer, audiologopæder, pædagogisk-psykologiske konsulenter, inklusionskonsulenter og -vejledere, og andre pædagogisk-psykologiske kompetencemedarbejdere med behov for at kunne lave praksisnær afdækning af elevers kognitive udfordringer og læringspotentialer. Det kan være som er ansat i PPR, i skoler eller børnehaver hvor du har en rådgivningsfunktion i forhold til pædagogisk personale, eller fordi du af andre årsager har brug for at opnå en solid forståelse som grundlag for pædagogiske indsatser.
Et grundkursus med mulighed for yderligere kompetenceudvikling
Hvis man vil udvikle solide kompetencer indenfor dynamisk assessment, har man brug for både forståelse, materialer og færdigheder.
Grundkurset kan tages som selvstændigt kursus eller kan kombineres med kurserne:
- Dynamisk assessment: Redskaber & Færdigheder (kursus 2) – læs mere HER
- Dynamisk assessment: Få det til at virke i din praksis (kursus 3) – læs mere HER
Praktiske forhold
Sted: Kurset afholdes 9.-10. jan 2025 i Svendborg. Ved op til 8 deltagere afholdes kurset i vores egne lokaler: Vestergade 5, 2. sal, 5700 Svendborg. Ved flere end 8 deltagere rykkes kurset til eksternt.
Pris: 4900 kr. inkl. undervisning, undervisningsmaterialer, og kursusforplejning. Prisen dækker ikke overnatning. For offentlige kursusbetalere og momsregistrerede virksomheder tillægges kursusprisen 25 % moms.
Program for kurset
Kurset forløber over to dage som dækker følgende indhold:
Dag 1
- Grundforståelse og grundlag for DA
- Grundprincipper i anvendelse af DA
- Videocase
- Intervention i DA: Principper og praksis
- Konkrete video-eksempler og øvelser
Dag 2
- Grundlæggende kognitive færdigheder som DA kan afdække
- Færdighedsprofiler og aktivitetsanalyser
- Centrale forskelle mellem DA og andre assessment-metoder
- Forskningsmæssig viden om DA
- Formål, målgrupper og kontekster hvor DA er relevant
Anbefalet litteratur (ikke obligatorisk)
- Wilbrandt, J. og Wilbrandt, S. (2024): “Dynamisk assessment. Et vigtigt redskab”, Audiologopædisk Tidsskrift
- Haywood, C. og Lidz, C. (2007): “Dynamic Assessment in Practice. Clinical and Educational Applications. Cambridge University Press
- Damon, G. og Røgilds, L. (2013): “Dynamisk Assessment som psykologisk-pædagogisk redskab. En introduktion til Reuven Feuersteins teori og metode”. Dansk Psykologisk Forlag.
Kontaktinformation til arrangør
Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk
Kontaktinformation til arrangør
Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk