Hop til hovedindholdet

Neuroguide logo

Dynamisk assessment - Redskaber & Færdigheder


Dato og tid

Mandag d. 17. marts 2025 kl. 09:30 til tirsdag d. 18. marts 2025 kl. 15:00

Tilmeldingsfrist

Mandag d. 10. februar 2025 kl. 12:00

Sted

Svendborg Svendborg

Dynamisk assessment - Redskaber & Færdigheder


– Kurset kvalificerer dig til at anvende en række konkrete dynamiske tests i praksis

DSCF6398-1024x683.jpg
 

Om kurset

Kurset er især for dig som har lidt kendskab til dynamisk assesment, og som arbejder med afdækning, undersøgelse og rådgivning på børneområdet, men som har brug for konkrete redskaber og færdigheder til at afdække børn og unges grundlæggende kognitive færdigheder og læringspotentialer.

Underviser på kurset er autoriseret psykolog Jens Wilbrandt, med mangeårig erfaring som både praktiker og underviser i dynamisk assessment.

På kurset vil du få:

  • Viden om forskellige typer dynamisk assessment
  • Blive introduceret til en række dynamiske tests og materialer og blive fortrolig med at anvende dem
  • Styrke dine færdigheder i at identificere og intervenere i forhold til almindelige kognitive færdighedsudfordringer
  • Få adgang til at købe de præsenterede dynamiske tests
  • Nuanceret og uddybet din forståelse af børns tænkning og centrale kognitive færdigheder som indgår i de præsenterede dynamiske tests og materialer
Billede7.png
 

Om dynamisk assessment

Dynamisk assessment er en testmetode og -tilgang som fokuserer på at afdække børn og unges læringsprocesser og potentiale for kognitiv udvikling.

Tilgangen bygger blandt andet på de kognitive udviklingspsykologers Vygotsky og Feuersteins arbejder, og udgør et værdifuldt supplement til andre assessmentmetoder (normreferende testning, spørgeskemaer, observation, interview).

Dynamisk assessment er relevant i pædagogisk-psykologiske rådgivningssammenhænge både indenfor normalområdet og specialområdet. Metoden har særlig relevans i forhold til børn og unge der har indlærings-, udviklings- eller adfærdsproblematikker.

Målgruppe

Kurset retter sig bredt mod psykologer, audiologopæder, pædagogisk-psykologiske konsulenter, inklusionskonsulenter og -vejledere, og andre pædagogisk-psykologiske kompetencemedarbejdere med behov for at kunne lave praksisnær afdækning af elevers kognitive udfordringer og læringspotentialer. Det kan være som er ansat i PPR, i skoler eller børnehaver hvor du har en rådgivningsfunktion i forhold til pædagogisk personale, eller fordi du af andre årsager har brug for at opnå en solid forståelse som grundlag for pædagogiske indsatser.

Deltager-forudsætninger

Kurset forudsætter lidt kendskab til DA.  Ofte vil deltagere have deltaget på vores Grundkursus i DA, eller have deltaget på en af de mange kurser og temadage vi har holdt for PPR-kontorer og på konferencer. 

Er du i tvivl om kurset er for dig, så tøv ikke med at række ud til os på mail (info@neuroguide.dk) eller telefon (22 32 44 01).

DSCF9668-1024x683.jpg

Indhold

Kurset dækker de praktiske aspekter ved at bruge dynamisk assessment som pædagogisk-psykologisk redskab, fra forberedelse, administration, observation og notetagning og testanalyse. Ved slutningen af kurset vil du have et fundament til at begynde at bruge dynamisk assessment i din egen praksis.

Integreret i kursusforløbet bliver du introduceret til en række specifikke dynamiske testredskaber som kan anskaffes i forbindelse med kurset. Til alle tests er udarbejdet dansksprogede vejledninger, notatark og testmaterialer.

Praktiske forhold

Sted: Kurset afholdes 17.-18. marts 2025 i Svendborg. Ved op til 8 deltagere afholdes kurset i vores egne lokaler: Vestergade 5, 2. sal, 5700 Svendborg. Ved flere end 8 deltagere rykkes kurset til eksterne kursusfaciliteter.

Pris: 4900 kr. inkl. undervisning, undervisningsmaterialer, og kursusforplejning. Prisen dækker ikke overnatning og tests. Priser for anskaffelse af de enkelte tests ligger i området 1500-3000 kr pr. tests ekskl. moms). For offentlige kursusbetalere og momsregistrerede virksomheder tillægges kursusprisen 25 % moms.

Program.png

 

 

Program for kurset

Kurset forløber over to dage som dækker følgende indhold:

Dag 1 

  • Genbesøg af hovedpointer om dynamisk assessment
  • Overblik over forskellige dynamiske tests, batterier og materialetyper
  • Grundmodeller for DA i praksis
  • Videocase
  • Testen: “Children´s Analogical Thinking Modifiability Test” (CATM)
  • Testen: “Grupper af Prikker” (GAP)
 

Dag 2

  • “Ravens Progressive Matrices” (standard og farvet version)
  • “Kategoribaserede ordlister og billeder”
  • Generelt om observation, notering og analyse i dynamisk assessment
  • Generelle pointer om afdækning af læringspotentialer på tværs af tests
  • Brug af video som redskab til at udvikle dine færdigheder i dynamisk assessment
  • Brug af andre kvalitative materialer i dynamisk assessment

 

Anbefalet litteratur (ikke obligatorisk)

  • Haywood, C. and Lidz, C. S. (2007a): ”General Procedural Guidelines for Conducting an Assessment That Includes Dynamic Assessment”, i Haywood, C. and Lidz, C. S.: “Dynamic Assessment in Practice. Clinical and Educational Applications”, side 35-45. Cambridge University Press

  • Feuerstein et al (2007): “De mangelfulde kognitive funktioner”, i Damon, G. & Røgilds, L. (ed.) (2013): ”Dynamisk Assessment som psykologisk-pædagogisk redskab. En introduktion til Reuven Feuersteins teori og metode”, side 97-142. Dansk Psykologisk Forlag

  • Tzuriel, D. (2001): “Dynamic Assessment of Young Children”, side 63-75, Kluwer Academic/Plenum Publishers

DSCF9667-683x1024.jpg
 

De konkrete tests som du introduceres til på kurset

 Konkret vil kurset dække følgende tests/materialer:
  • Testen: “Children´s Analogical Thinking Modifiability Test” (CATM)
  • Testen “Grupper af Prikker” (GAP) (Engelsk version: “Organization of Dots”)
  • “Ravens Progressive Matrices” (standard og farvet version)
  • “Kategoribaserede ordlister og billeder” (Engelsk version: 16 word)
  • Evt. “Taktile Figurer til Logisk Tænkning” (afhængig af målgruppen på kurset. Træder evt. i stedet for CATM)
 
Alle de gennemgåede tests retter sig særligt mod børn med en udviklingsalder fra 5-10 år, men kan ofte bruges til et bredere aldersspænd, afhængig af barnets kognitive forudsætninger. Generelt er dynamiske tests karakteriseret ved at de er mindre aldersafhængige og mere afhængige af barnets kognitive niveau og specifikke udfordringer.
 
Der kan ske enkelte ændringer i af hvilke tests som dækkes, hvis deltagernes praksisbehov peger på at andre tests er mere relevante.

 

Dansk oversættelse, udbygning og tilpasning af tests og vejledninger
Vi har hos Neuroguide udviklet dansksprogede vejledninger til alle de tests som der arbejdes med på kurset. Vejledningerne har til formål at gøre testene lettilgængelige og anvendelige. Historisk set har det været en udfordring indenfor dynamisk assessment at vejledninger ikke har indholdt tilstrækkelig støtte til interventionsdelen og analysedelen i DA. I de danske vejledninger er der derfor tilføjet uddybende beskrivelser af disse områder.

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk