Hop til hovedindholdet

Neuroguide logo

Styrk børns selvforståelse, motivation og lær børn at lære – med udviklende dialoger i børnehøjde


Dato og tid

Tirsdag d. 16. september 2025 kl. 10:00 til onsdag d. 17. september 2025 kl. 15:30

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 22. august 2025 kl. 23:55

Sted

Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C. Mødecenter Odense
Buchwaldsgade 48
5000 Odense C.

Styrk børns selvforståelse, motivation og lær børn at lære – med udviklende dialoger i børnehøjde


Styrk børns selvforståelse, motivation og lær børn at lære

 – med udviklende dialoger i børnehøjde
 
 Hver dag støtter vi børn i at løse opgaver og håndtere situationer og problemer – og det er godt! Men når vi styrker børns forståelse af hvordan de lykkedes og hvilke færdigheder de anvendte, så åbner det op for muligheden for at lære at lære. For når et barn forstår, hvornår det fx er vigtigt at: være omhyggelig, fokusere på det vigtigste eller lægge en plan, så giver det mulighed for at udvikle sine færdigheder på tværs af kontekster. Derudover åbner det døren for at tale om, hvilke styrker man har og hvad man skal øve sig på. Så det er vigtigt at vi har et sprog som vi kan bruge til at tale med børn om grundlæggende færdigheder. 

Det er fokus på dette kursus, som vil give dig praksisnære redskaber til:

  • at skabe udviklende dialoger med børn og unge, både hjemme og i klasseværelset
  • at give præcis og nuanceret feedback, fremfor blot at rose resultatet
  • at styrke børns forandringsmindset og tro på at de kan udvikle sig og lære
  • at guide børn langt mere målrettet i deres problemløsning og adfærd
Målgruppe

Kurset er særligt rettet mod forældre og fagpersoner, der ønsker at styrke børns tænkning, læring og metarefleksion. Kurset kræver ikke forudgående viden om neuropsykologi og neuropædagogik. Det vil være en fordel, at have stiftet bekendtskab med Den Kognitive Færdighedsmodel, men det er ikke en forudsætning for deltagelse.

Sprog og dialoger i børnehøjde

Impulshæmning, fleksibilitet, selvopmærksomhed eller logisk tænkning. Vi har mange begreber for vigtige grundlæggende færdigheder som børn skal udvikle, og de guider os. Men i kommunikationen med børn bliver de her “voksenbegreber”. Og det er ærgerligt, for dialogen er en vigtig brik i barnets udvikling. Og det er også i dialogen vi kan arbejde med barnets motivation, selvforståelse og selvopfattelse. Så vi har brug for et sprog i børnehøjde, og det får man her på kurset, hvor:

  • impulshæmning bliver til “at stoppe sig selv”
  • fleksibilitet bliver til “at kunne ændre sin måde at gøre ting”
  • selvopmærksomhed bliver til “at lægge mærke til det man gør og føler”
  • logisk tænkning bliver til “at regne ting ud”

På kurset arbejder vi med, hvordan et sprog i børnehøjde kan blive en del af dialogen med børn, for det kan bruges på mange måder. Fx bruger vi det til 1) at aktivere børns færdigheder – “Hvad mon vi skal her?”, 2) at benævne børns brug af færdigheder – ”Jeg lagde mærke til at du stoppede dig selv”, og 3) at tale om hvornår færdigheder hjælper os – “Når man er omhyggelig hjælper det en til ikke at overse noget vigtigt”.

 
 
Det bygger på Den Kognitive Færdighedsmodel

Den Kognitive Færdighedsmodel er en intuitiv og dybdegående måde at forstå børns grundlæggende færdigheder, så vi kan arbejde målrettet med at udvikle fundamentet for barnets adfærd og præstationer. Modellen er bygget op omkring 69 færdigheder, som tilsammen kommer omkring hele barnets udvikling.

Kurset her gør det muligt for os at kommunikere med barnet om alle 69 færdigheder, og det er dermed et skridt fra teori til hverdag og praksis. Det gør os i stand til at inddrage barnet i forståelsen af hvordan man løser opgaver, hvilke styrker barnet har og hvilke færdigheder barnet skal øve sig på at lære.

Dialoger om færdigheder bygger blandt andet på Feuersteins teori om medieret læring, narrative og systemteoriens forståelse af hvordan udvikling sker indefra og på motivationspsykologiske og læringspsykologiske grundforståelser.

 
 

 Formål med kurset

På kurset vil du:

  • Få et sprog for børns færdigheder som egner sig til udviklende dialoger med børn 
  • Stifte bekendtskab med forskellige interventioner som styrker motivation, selvforståelse og metarefleksion hos børn
  • Få letforståelig viden om det teoretiske grundlag for at arbejde metakognitivt med børn
  • Se video-eksempler på hvordan dialog om færdigheder kan styrke udvikling
  • Blive introduceret til hvordan de grafiske illustrationer kan bruges til at understøtte børns udvikling – både i hjemmet, i daginstitutionen og i klasseværelset

 Grafiske illustrationer af færdigheder

Til alle færdigheder i Den Kognitive Færdighedsmodel hører illustrative tegninger, som gør færdighederne let forståelige for barnet, og gør det lettere at tale om færdighederne uden altid at skulle benævne dem sprogligt. Illustrationerne kan hænges op ved lektiebordet eller i klasseværelset i takt med at man fokuserer på bestemte færdigheder. De kan også bruges som redskaber til at planlægge problemløsningsprocesser ved at udvælge og lægge færdigheder i den rækkefølge som de skal bruges. Og i klasseværelset kan de igangsætte fælles dialoger om hvor og hvornår vi har brug for en bestemt færdighed.

Kurset er det første i Danmark hvor illustrationerne præsenteres og hvor deltagerne får mulighed for at købe sæt med illustrationer.

Illustrationerne er tegnet af Linda Ravn Sørensen, som har en særlig evne til med en simpel streg og fængende illustrationer at gøre færdigheder nærværende og letforståelige.

 

 

Kursusudbyder og undervisere
Kurset udbydes af Neuroguide, og undervisningen varetages af Simon Wilbrandt og Jens Wilbrandt, som begge er gennemgående undervisere alle dage.

Kurset udbydes af Neuroguide, og undervisningen varetages af Simon Wilbrandt og Jens Wilbrandt, som begge er gennemgående undervisere alle dage.
Simon Wilbrandt er psykolog og han har udviklet en lang række spil- og læringsaktiviteter bl.a. for Dansk Skoleskak. Simon er uddannet indenfor medieret læring, neuropædagogik og interventioner for børn med særlige behov. Simon har i flere år afholdt kurser, oplæg og undervisning hvor han møder deltagerne i øjenhøjde og aktiverer dem, så der er ikke fare for at falde i søvn.
 
Jens Wilbrandt er autoriseret psykolog og specialkonsulent og har specialiseret sig i udviklingsorienterede specialpædagogiske tilgange og metoder i spændingsfeltet mellem specialpædagogik, neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Han er certificeret i dynamisk assessment, som indebærer en systematisk afdækning af udviklingspotentialer. Han har omfattende erfaring med træning og rådgivning af træning.
 

Materialet: Den Kognitive Læringskuffert

På kurset vil du blive introduceret til Den Kognitive Læringskuffert, som indeholder en lang række lærings-spil og -aktiviteter. De er udvalgt og sammensat så de tilsammen gør det muligt at arbejde med alle kognitive funktioner i Den Kognitive Færdighedsmodel. Til hver aktivitet er der letforståelige vejledninger, som forklarer, hvordan man får maksimalt udbytte af materialet. Så kan man umiddelbart efter kurset gå hjem og gå i gang med målrettede læringsaktiviteter. Kufferten kan købes både før, under og efter kurset, men man kan sagtens få fuldt udbytte af kurset uden den.

 

 
Mere om Den Kognitive Færdighedsmodel
Den Kognitive Færdighedsmodel har tre hovedformål.
  1. At sikre et fokus på både adfærd, tanker og følelser, så vi kan forstå hele barnet og forstå årsagen bag barnets adfærd.
  2. At være en model skabt for underviseren, pædagogen, forælderen eller psykologen. Modellen er nem at forstå og både i sprog og fokus peger den i retning af, hvad vi kan gøre, frem for blot at beskrive barnet.
  3. At bevare den kompleksitet som er nødvendig for ikke at oversimplificere neuropsykologi, børn eller den pædagogiske opgave

Der er mange modeller for at forstå menneskers indre liv, men det unikke ved Den Kognitive Færdighedsmodel er altså, at den retter sig så langt mod praksis som muligt uden at oversimplificere barnets kognition. Der er derfor ikke langt fra modellen og til at skrive en relevant elevplan eller kognitiv målsætning, til at vælge det næste træningsmateriale, eller blot til at fange de læringspotentialer der er overalt i hverdagen og forfølge dem.

Den Kognitive Færdighedsmodel er bygget op ud fra den omfattende psykologiske viden om børns udvikling, intelligens og sociale forståelse. Derudover er den inspireret af Vygotsky, Feuerstein og andre som har inddelt kognition i mikrokognitive funktioner, som fx opmærksomhedsstyring, selvregulering, arbejdshukommelse, impulsivitet og læringstilgang.

DSCF6398
 
Kort beskrevet er Den Kognitive Færdighedsmodel struktureret i fem hovedkategorier:

InformationsindsamlingBearbejdning og Aktion, som beskriver processen hvor vi indsamler information med vores sanser, gør noget med informationen i vores hjerne og så udfører en handling.

Kognitive Udviklingsfaktorer – kognitive funktioner som understøtter den førnævnte proces, og

Indstilling og Forholdemåde, som er barnets mere grundlæggende forholdemåder og tilgang til nye input og læring

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk