Indlæser
Webinar: Dynamisk assessment - Få inspiration til at afdække sproglige og kognitive læringspotentialer
Dato og tid
Tirsdag d. 16. april 2024 kl. 14:00 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Fredag d. 12. april 2024 kl. 13:00
Sted
Webinar Webinar
Webinar: Dynamisk assessment - Få inspiration til at afdække sproglige og kognitive læringspotentialer
Webinar om dynamisk assessment som vej til afdækning af læringspotentialer
– webinar om dynamisk assessment
Om webinaret
Når børn ikke opnår den forventede trivsel, udvikling eller læring i vores almenmiljøer bliver de tit undersøgt af psykologer, logopæder eller andre specialister. Her er testning et centralt redskab som finder stor anvendelse i pædagogisk psykologisk rådgivning. Der findes flere forskellige paradigmer for kognitiv og sproglig afdækning. Det mest udbredte er brug af standardiserede normrefererede tests. Her anvendes samme standardiserede procedure uanset barnets udfordringer, og barnets præstation sammenlignes med et normmateriale for tilsvarende børn. Et andet paradigme er den dynamiske assessment, ofte også kaldet interaktiv testning. Til forskel fra standardiseret normrefereret testning, så hjælper man barnet undervejs med at udvikle og finde strategier i forhold til barnets underliggende kognitive udfordringer. Derefter afdækker man i hvilken grad barnet selv kan fastholde og overføre det lærte til nye læringssituationer. De to paradigmer er vidt forskellige og anvendelige til vidt forskellige ting. Den dynamiske assessment har dog ikke stor udbredelse i Danmark, sammenlignet med den standardiserede normrefererede testning som er dominerende.
I dette webinar vil du:
- blive introduceret til de overordnede principper og det historiske og teoretiske grundlag for dynamisk assessment
- se korte video-eksempler på dynamisk assessment i praksis
- få indsigt i hvilken viden dynamisk assessment kan give om barnet
- få lejlighed til at reflektere over om dynamisk assessment er relevant at bringe ind i din praksis
- få præsenteret udvalgte resultater fra dansk forskning i dynamisk assessment
- få inspiration til hvordan man kan komme i gang med dynamisk assessment
Dato og tidspunkt: 16. april kl. 14-16
Tilmelding: Bindende tilmelding sker på siden her. Medlemmer af Audiologopædisk Forening kan tilmelde sig gratis via foreningens hjemmeside (se link)
Pris: 200 kr. ekskl. moms (250 kr. inklusive moms). Gratis for medlemmer af ALF
Arrangør: Arrangementet udbydes i samarbejde med Audiologopædisk Forening
Om underviseren
Jens Wilbrandt er autoriseret psykolog med speciale indenfor kognitions- og læringspsykologi. Han er eksponent for en udviklingsorienteret pædagogisk-psykologisk tilgang, og har mangeårig erfaring indenfor det specialpædagogiske område og som underviser indenfor det neuropædagogiske område. Udover varetagelse af en lang række kompetenceudviklingsopgaver i forhold til fagfolk og som Viso-specialist, så arbejder han intensivt med dynamisk assessment og kognitiv træning, herunder som underviser og supervisor for en række andre fagprofessionelle. Han er uddannet og certificeret i en række forskellige træningsmetoder og i dynamisk assessment, som fokuserer på systematisk afdækning af udviklingspotentialer.
Neuroguide og Dynamisk assessment
Hos Neuroguide har vi mangeårig erfaring med dynamisk assessment. Vi er certificeret og trænet i de mest udbredte og anerkendte dynamiske assessment-batterier og redskaber, herunder Learning Propensity Assesment Device, Dynamic Asssessment of Younger Children, Cognitive Abilities Profile, Mindladder, Application of Cognitive Functions Scales og Improving Learning through Dynamic Assessment. Vi har gennem en årrække afviklet internationale kurser i Dynamisk Assessment og varetaget kurser og uddannelsesforløb for en række danske PPR-enheder, og er eneudbyder i Skandinavien af træning og dynamiske tests fra Dynamic Assessment of Younger Children, som er det mest velunderbyggede dynamiske testbatteri. Dynamisk assessment integrerer medieret læring i assessment-processen og vi har kvalificeret os indenfor en række redskaber indenfor medierede læringstradition, herunder: Bright Start, Instrumental Enrichment, Cognitive Enrichment Advantage og Systematic Concept Learning. Også indenfor disse programmer har vi udbudt en række internationale og danske kurser. Vi har udviklet forståelsesrammer og materialer som understøtter og styrker praktisk brug af dynamisk assessment, herunder den Kognitive Færdighedsmodel™ og den Kognitive Læringskuffert™, FundaMental Tactile Learning, samt en række dansksprogede vejledninger til dynamisk assessment.
Kontaktinformation til arrangør
Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk
Kontaktinformation til arrangør
Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk