Hop til hovedindholdet

Neuroguide logo

Dynamisk assessment - 3 modulers kursusforløb (redskaber - viden - færdigheder i praksis)


Dato og tid

Tirsdag d. 17. september 2024 kl. 09:30 til fredag d. 8. november 2024 kl. 15:00

Tilmeldingsfrist

Tirsdag d. 13. august 2024 kl. 12:00

Sted

Københavnsområdet eller Odenseområdet, , Københavnsområdet eller Odenseområdet

Dynamisk assessment - 3 modulers kursusforløb (redskaber - viden - færdigheder i praksis)


Et praksisrettet kursusforløb hvor du får konkrete dynamiske testredskaber i hænderne og lærer at bruge dem effektivt!

DYNAMISK ASSESSMENT & INTERAKTIV TESTNING
- Praksisrettet kursusforløb i 3 moduler med praksisafprøvning ind imellem

For pædagogisk-psykologiske konsulenter, psykologer, audiologopæder og andre pædagogisk-psykologiske kompetencemedarbejdere med behov for praksisnær afdækning af elevers kognitive udfordringer og læringspotentialer

 

Neuroguide udbyder nu igen et praksisrettet kursusforløb Dynamisk Assessment & Interaktiv Testning i Danmark. Underviser på kurset er autoriseret psykolog Jens Wilbrandt, med mangeårig erfaring i dynamisk assessment og kursuafholdelse og med certificering i en række forskellige dynamiske testbatterier.

 

Om dynamisk assessment

Dynamisk assessment er en testmetode og -tilgang som fokuserer på at afdække børn og unges læringsprocesser og potentiale for kognitiv udvikling.

Tilgangen bygger de kognitive udviklingspsykologers Vygotski og Feuerstein´s arbejder og udgør et værdifuldt supplement til den standardiserede normrefererede testning.

Dynamisk assessment er relevant i pædagogisk-psykologiske rådgivningssammenhænge (PPR) både indenfor normalområdet og specialområdet.

 

Målgruppe

Kursusforløbet retter sig bredt mod psykologer, pædagogisk-psykologiske konsulenter, inklusionskonsulenter, børneneuropsykologer, audiologopæder og andre pædagogisk-psykologiske kompetencemedarbejdere med behov for praksisnær afdækning af elevers kognitive udfordringer og læringspotentialer. Kurset kvalificerer til at gennemføre dynamisk afdækning af børn fra førskole-alderen og op til udskolingsalder.

Deltagere skal være indstillet på at arbejde praktisk med de gennemgåede redskaber og metoder mellem kursusmodulerne.

Indholdet

Kurset dækker både de teoretiske/vidensmæssige områder, de redskabsmæssige og de færdighedsmæssige. Ved slutningen af forløbet vil du derfor have et fundament for at kunne begynde at bruge dynamisk assessment i din egen praksis.

Integreret i kursusforløbet bliver du introduceret til en række specifikke dynamiske testredskaber som kan afprøves i praksis mellem modulerne.

 

Kurset integrerer forståelsen af den Kognitive Færdighedsmodel i brugen af de dynamiske tests, således at du løbende gennem kurset får en nuanceret forståelse af de kognitive processer og færdigheder som er centrale for børns tænkning og læring.

 

Læringsmål

Igennem kursusforløbet vil du:

  • Blive i stand til at anvende dynamisk assessment
  • Få erfaring med og adgang til udvalgte dynamiske assessmentredskaber
  • Få et overblik over den Kognitive Færdighedsmodel, som et redskab til at analysere, forstå og intervenere i forhold til et barns kognitive funktion
  • Få viden om det teoretiske og historiske grundlag for dynamisk assessment
  • Få viden om neuroplasticitet og kognitiv modificerbarhed ud fra kognitiv udviklingspsykologisk og neuropsykologisk viden

Forløbet

Kurset er opbygget i 3 moduler med 2 øvelsesperioder mellem modulerne.

Modul 1 (2 dage)

  • Introduktion til dynamisk assessment
  • Indblik i videocases
  • Få de første dynamiske assessmentredskaber med hjem til afprøvning

Praksisafprøvning og online supervision - del 1

  • Afprøvning af dynamisk assessment på et barn i din hverdagspraksis
  • Online supervision forud for gennemførsel af assessment
  • Online supervision på baggrund af video-cases fra din praksis

Modul 2 (2 dage)

  • Refleksion over praksiserfaringer og praktiske råd der går et spadestik dybere

  • Endnu et sæt værktøjer og refleksionslag lægges i den dynamiske test-værktøjskasse

Praksisafprøvning og online supervision - del 2

  • Afprøvning af dynamisk assessment på et barn i din hverdagspraksis
  • Online supervision forud for gennemførsel af assessment
  • Online supervision på baggrund af video-cases fra din praksis

Modul 3 (1 dage)

  • Rådgivning og rapportskrivning efter dynamisk assessment

  • Samspil mellem dynamisk assessment og traditionel testning
  • Udfordringer og metoder når den dynamiske assessment møder pædagogisk praksis

 

Praktiske informationer

Kursusdatoer

Modul 1: 17.-18. september 2024

Modul 2: 10.-11. oktober 2024

Modul 3: 8. november 2024

 

Online sparring mellem modulerne vil blive aftalt individuelt. Hvis deltagerne er åbne overfor det, kan de invitere hinanden med til deres individuelle supervision.

Der kan for psykologer udstedes separat dokumentation for supervision til brug for autorisation.

Første dag i hver modul er undervisning fra kl. 9.30-16.30 og anden dag kl. 9-16. Der vil være morgenmad hver dag en halv time inden kursusstart.

Detaljeret tidsplan vil blive sendt til deltagerne forud for kursusstart.


Kursussted

Kursusforløbet afholdes enten i Københavnsområdet eller i Odense-området. Nærere kursussted meddeles 8 uger før kursusstart. Valg af kursussted vil blive tilpasset til de tilmeldte deltagere.

Pris

Kursusprisen er 12´750 kr. inklusive udvalgte testmaterialer (for deltagere fra offentlige institutioner tillægges 25 % moms), og dækker:

  • Undervisning og undervisningsmaterialer
  • Testmaterialer, registrerings- og scoringsark til udvalgte testmaterialer
  • Der vil være mulighed for tilkøb af visse testmaterialer, tilpasset den målgruppe du arbejder med
  • Morgenmad, frokost, the og kaffe i løbet af dagen

Kursusprisen omfatter ikke overnatning.

Tilmelding og yderligere informationer

Skriv til kursusarrangør Neuroguide.dk v/psykolog Jens Wilbrandt, email: info@neuroguide.dk eller ring på tlf. 22 32 44 01 hvis der er behov.

 

Uddybende om dynamisk assessment

Dynamisk assessment bygger på socialkonstruktivistiske teorier af blandt andet Vygotski (1934, 1978) og hans begrebsliggørelse af forholdet mellem socialitet/kultur, interaktion og kognition. Dynamisk assessment har været i en rivende udvikling gennem de sidste årtier, og har indebåret udvikling af en vifte af varierende dynamiske metoder, som imødekommer udfordringer ved brug af standardiseret normbaseret evne-/færdigheds-testning. Det centrale fokus i dynamisk assessment er afdækning og vurdering af læringspotentiale, særligt i forhold til gruppen af børn og unge med omfattende indlærings- og udviklingsforstyrrelser/-forsinkelse. Dette mål adskiller sig fra målet med standardiseret normativ testning og står på et andet, men veludbygget, teoretisk grundlag. Teorien om medieret læring er udviklet af Feuerstein og hans kolleger (1979, 2002), som har udviklet det dynamiske assessment batteri LPAD (Learning Assessment Propensity Device) og har været en væsentlig drivkraft i forhold til forskning og udvikling inden for feltet (Lidz & Elliot, 2000). Nutidig dynamisk assesment er tæt forbundet med aktuel neuropsykologisk forskning, herunder moderne viden om neuroplasticitet, og baserer sig på mentale modeller af hjernens funktionsmåde og kognition som kan føres tilbage til Luria (1973). I europæisk sammenhæng har dynamisk assessment vundet udbredelse i forhold til testning af kulturelle minoritetsgrupper (Hessels, 2000; Hessels & Schlatter, 2002) (på baggrund af de traditionelle tests store kulturelle bias), børn med omfattende indlæringsvanskeligheder og vanskeligheder indenfor sprog- og taleområdet.

Litteratur

Du vil i forbindelse med kurset blive anbefalet forskellige litteraturforslag, som kan bidrage til at uddybe forståelsen af dynamisk assessment. Som en introduktion kan anbefales bogen: "Dynamic Assessment in Practice - Clinical and Educational Applications" af Carl Haywood og Carol Lidz som kan downloades via linket her.

Gennemgående underviser
Kurset afholdes og ledes af Neuroguide.dk v/psykolog Jens Wilbrandt. Jens Wilbrandt har mangeårig erfaring indenfor det specialpædagogiske område og er certificeret i de dynamiske assessmentredskaber og træningsprogrammer LPAD, DAYC, IE, CAP, SCT og Bright Start. Han er eksponent for en udviklingsorienteret pædagogisk-psykologisk tilgang og har mangeårig erfaring som formidler, foredrags- og kursusunderviser indenfor det neuropsykologiske, neuropædagogiske og pædagogisk-psykologisk område. Udover varetagelse af en lang række kompetenceudviklings-opgaver i forhold til fagfolk, så arbejder han med dynamisk assessment og kognitiv træning i forhold til børn og unge med omfattende indlærings- og udviklingsproblematikker, både i forhold til uddannelses-, bo- og hjemmetræningsområdet.

Se mere på: www.neuroguide.dk

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk

Kontaktinformation til arrangør

Neuroguide
Tlf: +45 22324401
info@neuroguide.dk